Lehetséges buktatók a céged bemutatása során

Az utóbbi hetekben többször kellett bemutatnom a Nevis-t, összefoglalva a cég szolgáltatásait és értékét kb. 30 másodpercben. Ezt a fajta lényegretörő bemutatkozást az angolban elevator pitch-nek nevezik és a mostanában felkapott startup-kultúra kapcsán egyre több szó esik róla, mivel alapvető eszköz egy befektető megnyerésére az ötletünkhöz.

Cégünk bemutatására azonban bármikor szükségünk lehet, nem kizárólag egy befektetői kör, hanem a vevőink, leendő kollégáink, ügyfeleink megnyerésére a mindennapokban. Fontos kiemelni, hogy az elevator pitch egy folyamatosan fejlődő, sohasem statikusan létező prezentáció, hiszen természetesen követi a cég fejlődését annak élettartama alatt.

Ebben a posztban az amerikai entrepreneur.com magazin egyik cikke alapján szeretném bemutatni, milyen buktatókkal találkozhatunk a bemutató összeállítása során:

  1. Ugyanazt mondod, mint mindenki más
    Vonzó lehet, hogy mindenki számára ismert fogalmak és meghatározások segítségével mutassuk be cégünket, de ez könnyen klisébe fordulhat. Például, amikor egy cég úgy mutatja be magát mint az új Uber. Fontos, hogy mindig azt emeljük ki, ami miatt a mi cégünk más és jobb, mint a versenytársaink.

  2. Túl hosszú vs. túl rövid bemutatkozás
    Tapasztalt vezetők azt mondják, hogy az ideális bemutatkozás hossza 20 és 30 másodperc között van. Általánosságban elmondható, hogy nem létezik a “tökéletes” hosszúság, inkább úgy fogalmazhatunk, hogy a cégünk számára kell a tökéletes hosszúságot megtalálnunk. Ha az üzleti modelled vagy ötleted egyszerű, annak túl hosszú bemutatása unalmassá teheti a hallgatóság számára, vagy azt a benyomást keltheti bennük, hogy indokolatlanul nagy az önbizalmad. A másik oldalról viszont, ha az üzleti modelled komplex, egy túlzottan rövid bemutató kevésbé értékesként mutathatja be a vállalkozást. A legjobb tanács, hogy annyira fogd rövidre a bemutatódat, amennyire csak lehet, de még éppen alkalmas legyen, hogy a céged lényegét átadja a másik félnek.

  3. A lényeg nem jön át
    A bemutató “lényege” nagyban függ a hallgatóság összetételétől, de minden esetben kézenfekvőnek kell lennie. A befektetők számára ez vagy a profitabilitás, vagy a termék/szolgáltatás hosszú élettartama. Az ügyfeleid számára a leggyakrabban egy megoldás egy valódi problémájukra. Például, ha egy új, kutyatulajdonosok számára készült mobil applikációt mutatsz be, amely segít a kutyabarát parkok megtalálásában, akkor a befektetők azt akarják majd hallani, hogyan fog ez az app bevételt generálni, a felhasználók pedig azt szeretnék majd tudni, hogy miért jobb ez a megoldás, mint a Google térképe.

  4. Túlságosan absztrakt elgondolás
    A vállalkozók néha elvesznek az ötletük körül kialakított rendszerben, és emiatt nem tudják annak lényegi elemeit konkrét és közérthető fogalmak mentén bemutatni egy kívülálló számára. Ez általában annak a jele, hogy több időt töltöttek ötleteléssel, mint magával a tervezéssel. Sokkal jobb, ha a cégünk alapjaira és mozgatórugóira koncentrálunk, és kevesebb időt töltünk filozófikus, elvont célok megfogalmazásával.

  5. Túlgyakoroljuk a bemutatót
    Gyakorlat teszi a mestert mondják, azonban ez könnyen a visszájára is fordulhat. Mint minden beszéd esetében, a túlgyakorlás az elevator pitch esetén is problematikus. Amikor egy előre meghatározott gondolatmenetre, illetve specifikus nyelvi fordulatokra támaszkodunk, a beszédünk könnyen hangozhat gépiesnek vagy kevésbé őszintének.

  6. Nem gyakoroljuk be eléggé a bemutatót
    Természetesen létezik a túlgyakorlás ellentéte is. Amikor túlontúl hagyatkozunk improvizációs készségünkre, könnyedén önismétlésbe keveredhetünk, vagy túlmagyarázhatjuk magunkat, esetleg néhány fontos részletet teljesen kihagyhatunk az előadásból. Legalább néhányszor próbáljuk el a tükör vagy egy kolléga előtt a beszédet mielőtt élesben adnánk elő.

  7. Nem kísérletezünk eleget
    A céges bemutatkozás fejlesztésének egyik legjobb módja különböző variációk kipróbálása. A sikeres pitcheknek van egy bizonyos nehezen megfogható tulajdonsága, amelyet nehéz megfogalmazni vagy a kezdetektől beleépíteni a saját előadásunkba. A hallgatók arckifejezése és testbeszéde azonban mindig árulkodik arról, hogy mikor tapintuk rá egy lényeges pontra vagy érzünk rá az érdelődési körükre. Használjuk ki ezeket a jelzéseket és eszközöljünk apróbb változtatásokat a beszédben, hogy megtudjuk melyik mondat vagy megközelítés szolgálja legjobban a célunkat.

Ahogy a bevezetőben is említettem, a céges bemutató vagy egy elevator pitch összeállítása nem hasonlít egy késztermék előállításához. Inkább úgy tekintsünk rá, mint egy prezentációra, amelynek folyamatosan és természetesen kell változnia, ahogy egyre jobban megismerjük a cég és az üzleti világ működését és egyre nagyobb tapasztalatra teszünk szert az ügyfelekkel és partnerekkel történő kommunikációban. Fontos, hogy időről időre felülbíráljuk a bemutatót és beépítsük újabb és újabb ötleteinket, amíg el nem érjük célunkat.

Forrás: Why Your Elevator Pitch Isn’t Working, author: Anna Johansson az entrepreneur.com számára.